Matapica - Trainingen - Ongeval Ö - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlotte Wouters - WaarBenJij.nu Matapica - Trainingen - Ongeval Ö - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlotte Wouters - WaarBenJij.nu

Matapica - Trainingen - Ongeval Ö

Door: Charlotte Wouters

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

25 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Alohaaaa!

Tijd voor een nieuwe update want het is weer een tijdje geleden!
We zullen maar starten met het superstrakke weekend. We zijn met een aantal van ons huisje naar Matapica geweest, een strand waar schildpadden hun eieren komen droppen. Het was een geweldige ervaring.

We kwamen aan in de vroege namiddag op onze slaapplaats. Daar hingen we onze hangmat op en genoten we even van het prachtige uitzicht over de zee. Echt zonnen op het strand was not done aangezien het een kleistrand was (check foto's). Toen we even aan het wandelen waren langs de dijk, zag Jef een spartelend vogeltje liggen in de natte klei. Reddingsteam C-lotte schoot in actie en dook de modder in voor het vogeltje te redden. Daarna ging ik het samen met onze gids spoelen in de beek. Toen bleek dat het vogeltje een breuk had in zijn vleugeltje. Aangezien het nog nat was, kon het sowieso niet meer vliegen. Ik heb het aan de kant gezet om de kleine vriend te laten drogen. Toen ik even later terug ging om te kijken, was het weg. Ik ben er maar van uitgegaan dat het is weggesprongen naar een rustiger plekje.

Daarna gingen we even chillen. Lekker luieren in de hangmat en genieten van het zonnetje. Na een 'lekkere' Surinaamse maaltijd, gingen we weer op het bootje voor anderhalf uur. Een mooie zonsondergang en een fles Borgoe-Cola was ons entertainment voor deze boottocht. Het was erg gezellig. De boottocht naar het schildpaddenstrand was al een ervaring op zich omdat we tussen de dichte mangroven voeren.

Eenmaal aangekomen op het strand, moesten ons haasten. Er was een Lederschildpad eitjes aan het liggen. Best uniek want de lederschildpad is de grootste hier en niet vaak te zien. Wat een joekel van een beest, zeker 1m80 groot. We zagen ze eitjes leggen en terug in het water gaan. Daarna zagen we ook nog 'gewone' soepschildpadden hun ding doen.

Na alle schildpadden te hebben bestudeerd, keerden terug naar onze hangmattenplaats. Er was intussen een kampvuur aangedaan waar we gezellig konden praten over onze ervaringen.
De volgende dag omtrent 11u vertrokken we weer richting Paramaribo.
's Avonds gingen we met zen allen naar een feestje dat georganiseerd werd door enkele stagiairs. Zalig om eens niet op de plaatselijke salsamuziek te moeten dansen.

Zondag hebben we gewerkt voor de kindtrainingen die we de volgende dagen moesten geven. De sessies die we gaven op Matoekoe, waren echt leuk. We hebben er nu drie gegeven. Volgende week geven we er nog drie.
Gisteren heb ik een minder leuke ervaring gehad... Na de kindtraining op Matoekoe reden we terug naar het MOB (de stageplaats van Jef & Sara). Van daaruit wou ik te voet naar de Kennedystichting gaan omdat het al weer even geleden was dat ik erwas geweest.
Na anderhalf uur wandelen, had ik door dat ik de weg kwijt was. Gelukkig was er een vriendelijke man die mij even een lift wou geven.

Toen we een kruispunt overstaken, zag ik een ongeluk gebeuren. Ik riep dat hij moest stoppen. Hierop antwoordde hij doodleuk: "ga je foto's nemen?" - "Uhm neeee??" We stopten de auto en ik liep naar de man die van zijn bromfiets was gereden. Ik fixeerde zijn nek en praatte tegen hem. Niemand hielp! Echt verschrikkelijk.

Het enige wat de omstaanders deden, waren foto's nemen voor te verkopen aan de krant. Nog voor te kijken of slachtoffer OK was. Echt te zot. Gelukkig dat ik toch nog wat EHBO in mijn achterhoofd had zitten. Toen de ambulance (na een half uur) kwam aanrijden, namen zij het over en ging ik verder naar de Kennedystichting. Nu heb ik weer genoeg drukte gehad voor twee weken. Tijd voor een chill weekend!

Zo dat was het weer.

Liefs,
C-lotte

PS: Aan alle leiding van Chiro Genebos: Denk een beetje aan mij op leidingsweekend! Veel plezier!!

  • 25 April 2013 - 16:38

    Carlaa:

    amaai charlotte, gij hebt daar echt wel naar u zin he, op een stand zonne, da schilpadde kijken , ne vogel probere te redden en dan nog is ne mens... das helemaal os charlotje haar ding :D

    en tuurlijk zulle wij aan u denken op leidingsweekend, ma we vresen er wel voor da er internet gaat zijn dus skype zal nie lukke (en van iemand zijne gsm, dan is dieje zen internet drek op want skype verbruikt veel) ma we zulle zien he!!


    alé lotje tamusement nog he!!!
    xxxxxx

  • 26 April 2013 - 09:33

    Mama:

    Dag Susemie,

    Een korte trip, maar aan de foto's te zien wel een mooie. Ferm dat gij die lederschildpad live hebt gezien!!!
    Nog veel deugd
    liefs
    Papa en mama

  • 26 April 2013 - 13:55

    Jenny:

    hela meiske , ik zie da ge u geamuseerd heb . het zen hele mooie fotos , amaai nog nie .in da modder bad geweldig , echt iets voor u en dan die verhalen ja ge maakt wa mee , gij zijt daar de reddende engel joh. maar ge doe da goe . dieren redden , mensen helpen zo moet da meiske . ik wil u ook nog is zien op skype é want ge komt altij zo laat . zeg moppie nog uw best doen en dikke knuffels van ons allemaal xxx

  • 27 April 2013 - 13:57

    Laurien:

    C-lotte to the rescue! Superfier!

    Weer een ferm weekend achter de rug, lees ik :) Hoe organiseren jullie die trips eigenlijk? En kost dat veel geld? Fijne foto's!

    Vorige week na skype had ik het toch even moeilijk. Mijn computer was vastgelopen net op het moment dat we afscheid hadden genomen. Jij in het groot met een big smile, en ik in het klein, enthousiast aan het zwaaien en eveneens met een grote lach... toen had ik het toch even moeilijk! In ieder geval is grote zus fier...
    Adios amigo en tot binnenkort!
    xxx
    Laurien

  • 28 April 2013 - 20:43

    Kirsten & Rutger:

    Kei toffe foto's c -Lotte!! Nog uitstapjes gepland?
    X

  • 29 April 2013 - 06:42

    Jolien:

    Dag suske,

    ik wil u even laten weten dat ik u echt een ongelofelijk straffe madam vind en dat ik heel erg blij ben samen geleefd te hebben hier in het huisje in Suriname. Ik heb echt hele leuke momenten met u beleefd, goede babbels gehad, plat gelegen van het lachen en genoten van het zot doen samen (met als toppunt onze tropische regendouche).

    Straks als we weer beide in 't Belgiqueske zijn, spreken we opnieuw af hè! Sowieso! :)

    Veel liefs en heel veel succes nog hier,
    Jolien, vanuit de witte tuinstoel (van die andere krijgt ge zo stoeme ribbels in uw benen) onder het afdak, ondertussen een kot in de nacht, omgeven door krekels, irritante muggen en af en toe een blaffende Lucky!

    *** gesponsord door Colgate extreme white tandpasta ***

Charlotte

Hallo lieve familie, vrienden, sympatisanten, ... Bijna 5 maanden ga ik vertroeven in het ongetwijfeld prachtige Suriname. Op deze blog zal ik jullie van tijd tot tijd op de hoogte houden over mijn belevenissen en ervaringen. Ook zullen de bijpassende foto's zeker niet ontbreken! Veel leesplezier en tot snel! PS: hopelijk kan ik snel mijn profielfoto veranderen naar een zomers kiekje vanuit Suriname ; )

Actief sinds 19 Jan. 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 56320

Voorgaande reizen:

05 Februari 2013 - 17 Juni 2013

C-lotte in Suriname

Landen bezocht: